Nutella


(Min bild, låna om ni vill men länka då hit)

Ja denna blogg startades nu på grund av månadens sötsak hos Söta saker. Jag har länge tänkt starta en bakblogg men aldrig kommit till skott. Vi får se hur det går helt enkelt. Temat är i alla fall sagolikt. Inget är väl mer sagolikt än nutella tänker jag, det kan användas till allt, på mackor, i muffins eller ätas med sked. Väldigt användbart helt enkelt. Inte är det svårt att göra själv heller. Vill man ha nutellan precis som den man köper ska man använda mjölkchoklad istället för mörk. Jag tycker dock det blir godare med mörk choklad men det är en smaksak.

Ingredienser:

210 gram hasselnötter
270 gram (mörk) choklad
1 burk (297 gram) sötad kondenserad mjölk
1 dl mjölk
1 tsk salt

Gör såhär:

Rosta hasselnötterna på medelvärme i en stekpanna (ugnen går också bra) tills det luktar nötter om dem

Kör hasselnötterna i en matberedare eller mixer tills de får samma konsistens som jordnötssmör. Det kan ta en stund.

Smält chokladel i ett vattenbad och häll sedan på den kondenserade mjölken, saltet och blanda.

Häll därefter på hasselnötssmöret och blanda

Värm mjölken några sekunder i mikron. Häll sedan i den också.

Rör tills allt är en jämn massa och häll sedan i nutellan i en burk och förvara i kylskåp. Klart.



Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller med om att nutella är sagolikt! Blir det i smaken som riktig nutella alltså? Måste prova!!! Mums!

2012-05-01 @ 17:48:01
URL: http://sandraskok.blogspot.com
Postat av: Amalia

Jag har gjort nutellan med fazer blå mjölkchoklad 200g och resten mörk. Smakar väldigt salt, jag tror på att justera receptet till 1/2 krm salt eller liknande. den vanliga burken m kondenserad mjölk innehåller inte 297 g utan 397.. Säkert funkar receptet också med 200 g hasselnötter istället för 210g då de flesta påsar innehåller det.

2012-05-11 @ 22:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0